sâmbătă, 15 mai 2010

Despre sistemul sanitar in Romania

Recent presa centrala a facut hau-hau din nou despre un caz de malpraxis intr-unul dintre spitalele romanesti.

Intrebarea pe care mi-o pun este de ce nu fac hau-hau si la adresa modului in care este organizat sistemul.

Da, exista suficienti medici in Romania care fac de rusine tagma acestora, dar in final ei sunt produsul sistemului care este putred la cap rau de tot. Si cum eu vin dintr-o familie de medici (mama, sora si nevasta) cred ca am o perspectiva in plus fata de cetateanul obisnuit. Si ca sa dau si cateva exemple reflectand aspecte diferite ale sistemului:

1. Maica-mea dupa Revolutie a apucat-o sindicalismul. Adica s-a agitat, s-a bagat prin sedinte, a strans semnaturi etc ca sa-l sprijine pe un anume dom’ doctor, tanar de valoare (numa studii la Paris ii mai lipseau), convinsa fiind ca daca acestuia ii este oferita sustinere v-a face o treaba buna si pt. restul medicilor. Acum, cum crezi ca s-a terminat episodu? Si ca sa nu te tin in suspans: don doctor odata ajuns cu “putere” a inceput sa negocieze. Da pt. el evident, ca doar e tanar si are toata viata in fata si nu-si permite sa piarda startul si uite asa don doctor a ajuns don director. Si povestea continua si in ziua de azi.


2. Cand nevasta-mea a dat la facultate concurenta era de 3-4/loc (asta era prin ‘98). La 3 ani distanta concurenta s-a redus la 0.9/loc. Cred ca detaliile sunt de prisos.

3.  In conditiile in care un om dupa 6 ani de studii si inca 5 de practica (si nu tras la pila) ajunge sa fie platit cu cca. 1500RON (nevasta-mea are doar 1200 ca e inca rezident) cum te astepti ca omu ala sa reactioneze? Paradoxal consider eu faptul ca inca sunt multi medici in RO care inca cred in juramantul lui Hypocrate si isi fac meseria cu daruire. Iar ca o paranteza acestia sunt sponzorizati de familiile lor (in cazul nostru eu, taica’meu si cumnatu). Adica mai pe scurt, alaturi de CNAS eu sunt al 2-lea finantator a lu Badea Gheo cand are treaba la doftor.

Alta mare problema a sistemului sanitar sunt banii din sistem. Prima problema pe care am sesizat-o sunt sumele colectate ca si asigurare de sanatate.

Tinand cont de un salariu mediu brut de 1182 RON, rezulta ca lunar pt. un angajat se achita cca. 120RON asigurari de sanatate. Daca inmultim aceasta cu numarul total de angajati din Romania care e de cca 4,56 mil (sursa) rezulta 133 mil EURO/luna.

La astia ii mai adaugam si pe pensionari, care din 2009 au devenit cotizanti si ei, si care sunt in numar de 5,5 milioane avand o pensie medie de 677 RON. De unde ies inca 49 mil EURO/luna.


Deci totalul incasarilor la bugetul sanatatii este de 182 mil EURO/luna sau 2.184 mld EURO/an.

In conditiile in care in sistemul sanitar lucreaza cca 195 mii persoana, dupa o scurta si simplistica operatie aritmetica de impartire, rezulta ca daca toate sumele incasate ar fi cheltuite pe salarii s-ar ajunge ca in medie un angajat din sistem sa coste 980EUR/luna. Cum din astia statul ia 45%, rezulta ca salariul mediu net ar fi pe la 533EUR.

Evident ca suma de 533EUR nu reflecta realitatea. De fapt salariul mediu net in sanatate este mult mai mic. Estimarea mea dupa ureche l-ar plasa pe undeva intre 350 si 400EUR sau aprox 690EURO alocati pe cap vita furajata, de unde rezulta ca raman cca 56.7 mil EUR/luna sau 680 mil EURO/an pt. alte scopuri (medicamente subventionate, utilitati, chirii, servicii, consumabile etc).

E evident faptul ca banii astia sunt insuficienti pt. a acoperii cheltuielile cu pricina pt. intreg sistemul medical. De aici si nevoia ca bugetul sanatatii sa fie completat de la nivel central.

Pe 2010 bugetul sanatatii a fost stabilit la 4% din PIB, adica 5.8 mld EURO (nu ca s-ar sti de unde o sa scoata banii astia).

Referitor la suma de mai sus cel putin o intrebare imi vine in minte. Ce se intampla cu diferenta dintre bugetul sanatatii si fondul de salarii, diferenta care e de circa 4.45 mld EURO?

Oricum problema cea mai mare pe care o are in momentul de fata sistemul medical in Romania este legata de cadrele medicale, care in afara de faptul ca sunt extrem de prost platite (in raport cu pregatirea lor) mai incep sa si plece din tara. Iar noile generatii de medici se anunta destul de slabe. Ca sa ii tii pe oamenii astia in tara si sa-i si motivezi sa-si faca treaba calumea (adica sa te faca sanatos) trebuie sa ii platesti. Fata de salariile actuale ale medicilor, ca sa poti sa-i motivezi cu adevarat, acestea ar trebui cel putin dublate.

In contextul asta, idee coplatii mie mi se pare un prim pas si un pansament care poate rezolva partial din probleme. In conditiile in care un medic are in medie 20 de pacienti pe zi, la o plata medie de 7.5RON/consultatie, ar rezultat cca 3000 RON/luna extra per medic. Care, in afara de faptul ca-l vor face pe medic mai multumit, impozitati corespunzator vor aduce si niste sume frumusele catre bugetul statului (desi eu i-as directiona direct catre ministerul sanatatii)

Oricum dupa toata gramada asta de calcule am ajuns la o concluzie total pe langa: suntem o tara de asistati social. Pt. ca tot acum am aflat si gradul de contributie la sistem de pensii si m-am socat: 30%!!!!. De ex. eu din salariu meu tin cam 2 pensionarii medii. As fi tare curios sa ii cunosc :)  Dar asta intr-un articol urmator.

Cu ocazia asta incep sa-i inteleg si pe politicieni. Se c...ca pe ei sa taie pensiile pt. ca pensionarii sunt masa de manevra. Si sa taie din contractele shmenuite iarasi nu le vine pt. ca atunci ei cu se aleg. Si uita asa ramanem in spirala mortii pana ce nu va mai ramane nimic din noi.

Si da, PSD-ul cu toti inainte-mergatorii lui (FSN, PDSR, PC)  sunt de vina. Pt. ca daca puneau naibi sistemul la punct de la bun inceput, nu ajungeam in rahatul asta. Dar deh, ce sa facem, daca am fost atat de orbi incat sa-l votam pe Ilici si ai lui 3,5 mandate (aproape la rand) acum ne luam plata. Desi acum uitandu-ma in urma, nu a fost orbire ci egoism. Egoismul si lenea asistatilor sociali si lacomia potentatilor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu