duminică, 21 februarie 2010

Despre libertate in general

Recent mi-a atras atentia un articol de pe ThinkOutsideTheBox. Iata si linkul
Libertatea este doar virtuala

Lasand la o parte argumentele pro si contra legata de articolul cu pricina si cele conexe, as vrea sa ma aplec mai mult asupra conceptului de libertate.

Conform wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Freedom), libertatea este o valoare umana, sau situatie care permite unei persoane de a actiona in acord cu dorinta/vointa proprie fara a fi impiedicat prin forta de catre alti.

Daca citim cu atentie aceasta definitie (care intre noi fie vorba este cea mai raspandita dintre toate), nu v-i se pare ca e cam tampitzica? Sa ne imaginam ca eu mi-as dori/vreau sa-l omor (sau numa' sa-i trag o mama de bataie) pe vecinul meu. Notiunea de libertate in acceptiunea de mai sus imi va permite sa fac acesta actiune. Mai mult decat atat, in cazul in care vecinul meu se opune prin forta pot cu usurinta sa il consider un tiran, pt. ca imi incalca dreptul la libertate. Stupid, nu-i asa?

Acum intervine faptul ca omorand vecinul ii incalc acestuia dreptul la viata/siguranta, care este mai prioritar decat dreptul la libertate. Ca si consecinta pot sa va spun ca automat, datorita acestei prioritizari, nimeni nu poate fi liber. Pt. ca libertatea ca si adevarul trebuie sa fie absolute. Deci nu exista "mai liber", "prea liber" sau "putin liber". Poate doar in cazul in care as trai pe o insula in mijlocul Pacificului sau pe Marte cu martienii (a caror ucidere nu se pune, ca doar nu's oameni). Si cum in structura actuala a societatii nu ORICE este permis, pot postula cu usurinta ca nu exista libertate. Sau in cazul in care exista astfel de indivizi "liberi" cu siguranta ca ii putem numi in orice fel, numai oameni nu.

Ce vreau eu sa demonstrez prin cele spuse mai sus este faptul ca in conformitate cu definitia actuala a societatii noastre, conceptul de libertate e mort din nastere. De unde rezulta ca de fapt privim total aiurea cand cautam libertatea.

Dar ca sa nu se spuna ca numa' iau si nu dau, ia uitati aici o definitie: esti liber atunci cand nu ai nevoie de nimic pt. a te simti liber. Aceasta, prieteni, este libertatea absoluta. Atunci cand lasat de banca fara casa, masa si masina, inchis in cea mai jegoasa celula de puscarie, scuipat intre ochi in egala masura de prieteni si de dusmani, lasat fara familie si decazut din toate drepturile cetatenesti tu esti in continuare liber.

Da, probabil ca suna grotesc si inacceptabil, dar cine a zis ca libertatea e placuta? Asa ne amagim noi, ca daca sunt liber imi este automat si bine. Nimic mai fals! Libertatea in aceasta acceptiune este accesibila oricui si in orice epoca si societate. Si de fapt nu are nimic de-a face cu cele ce ne inconjoara ci cu forul nostru interior.

Va mai amintiti Matrix? V-ati gandit vreodata ce ati alege daca ati fi in locul lui Neo? Posirca incolora si inodora mancata in graba intre 2 atacuri ale dronelor, sau "gustoasa" friptura in sange, dar care de fapt nu este reala. Am un feeling ca ati prefera sa nu faceti alegerea asta :)

Libertatea nu este un drept, ci o asumare. E, mai figurat spus, o cale! Ideal ar fi ca pe aceasta cale sa nu mergem singuri, sa avem un sprijin.

Si tot legat de Matrix, incercati sa va ganditi ce ii motiva pe acei oameni sa continue sa manance posirca, sa lupte, sau mai pe scurt sa sufere! Credinta ca TREBUIE sa fie mai bine, ca viitorul e mai luminos. Dar credeti ca asta este suficient? Credinta oarba fara nici o sustinere este zero. Matrix are multe gauri, dar aici e clar: in afara de viitorul luminos ei mai credeau in ceva; intr-o profetie, intr-un "The One" care va veni si ii va salva. Lucru care de altfel se si intampla.

Ce vreau eu sa spun este ca nu putem fi liberi fara avea Ajutor.

Matrix e doar o fictiune, dar ne infatiseaza modelul de libertate pe care ar trebui sa il cautam atunci cand ne dorim sa fim liberi. Sa nu ne mai amagim ca un cont gras in banca, o masina tare, sau o pozitie buna in societate ne poate oferi "mai multa" libertate. Cel putin sa fim sinceri cu noi insine si sa zicem: da, imi place friptura asta desi stiu ca nu e reala. Pt. ca macar asa s-ar putea ca la un moment dat sa ne dorim sa fim liberi cu adevarat. Si atunci va fi momentul sa cautam pe Cineva sa ne ajute.

Ca si nota, definitia pe care i-am dat-o libertatii nu imi apartine si din pacate nu imi aduc aminte unde am citit-o prima data. In cazul in care voi regasi sursa, voi edita corespunzator articolul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu